Je mobiliteitshulpmiddel vervangen of veranderen (hernieuwen)

Koop je een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag je dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. Je kan ook vragen om je huidige hulpmiddel aan te passen. 

  • Voor elk mobiliteitshulpmiddel is bepaald na hoeveel jaar je het kan vervangen en je dus een nieuw mobiliteitshulpmiddel kunt aanvragen. Dat kan hetzelfde type zijn, of een ander. 
  • Die periode gaat in vanaf de dag dat je het hulpmiddel in je bezit hebt.
  • Hoeveel jaar dat is, hangt ook af van je leeftijd.
  • In sommige gevallen kan je het al sneller vervangen of veranderen. Bijvoorbeeld als je toestand achteruit gegaan is, en je een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Het kan ook dat je verstrekker dan een aanpassing voorstelt aan je huidige hulpmiddel in plaats van het te vervangen. 

Huur je een hulpmiddel, dan zal de verstrekker van je hulpmiddel het zelf vervangen wanneer dat nodig is. 

Vaste termijnen voor vervanging

Als je een mobiliteitshulpmiddel gekocht hebt met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan je dat na een aantal jaar vervangen. Je kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen". 

Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar je het in je bezit moet hebben, voor je een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. In deze docx bestandLijst met hernieuwingstermijnen voor mobiliteitshulpmiddelen (34 kB)

  • Zie je voor elk type hulpmiddel na hoeveel jaar je het kan vervangen. 
  • Zie hoe lang die periode is afhankelijk van je leeftijd (meestal korter als je jonger bent dan 18, en langer als je ouder bent dan 65).
  • Staat je hulpmiddel niet in deze lijst? Dan is de periode voor vervanging (de hernieuwingstermijn) bepaald op het moment van je aanvraag. Vraag het na bij je zorgkas of verstrekker. 

Die periode start vanaf de dag dat je het hulpmiddel in je bezit hebt.

Doe een nieuwe aanvraag

Wil je je hulpmiddel vervangen, dan moet je een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. Je zal dus opnieuw naar je arts of gespecialiseerd team moeten gaan voor een medisch voorschrift of rapport en naar je verstrekker om een aanvraag te doen. Het kan immers zijn dat je intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Heb je hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal je aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer. 

Sneller vervangen of aanpassen

Je kan ook vragen om je hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen. 

  • als er iets veranderd is aan je gezondheidstoestand waardoor je het nog moeilijker gekregen hebt om je te verplaatsen (en je dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt).
  • als er iets stukgegaan is aan je mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).

Je moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel (eerst naar je arts gaan, dan naar je verstrekker). Je verstrekker zal wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Hij zal bijvoorbeeld een uitgebreide motivering moeten opstellen waarom je sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en je eventueel het nieuwe hulpmiddel ook laten testen.