Bij wie kan je terecht voor je mobiliteitshulpmiddel?

  • Je huisarts: bij je huisarts vraag je een medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel. Dat is de eerste stap om er een te kunnen kopen of huren. Soms heb je geen voorschrift van je huisarts nodig, maar zal je huisarts of je verstrekker je doorverwijzen naar een “rolstoel advies team” of neuroloog.  
  • Je verstrekker: ook wel “bandagist” genoemd. Dit zijn de officiële verstrekkers van de mobiliteitshulpmiddelen. Er zijn er zo’n 300 in Vlaanderen. Ze doen in samenspraak met jou de aanvraag van je hulpmiddel en bezorgen het je als je aanvraag is goedgekeurd en afgerond.
  • Je zorgkas: Voor al je vragen kan je terecht bij je zorgkas. Je zorgkas begeleidt je bij een aanvraag, geeft advies, int je zorgpremie en betaalt je verstrekker. Een zorgkas organiseert in opdracht van de Vlaamse overheid de Vlaamse sociale bescherming. Er is een zorgkas bij elk Vlaams ziekenfonds en een bij de Vlaamse overheid.
  • Een rolstoel advies team: een erkend team van verschillende zorgverleners gespecialiseerd in onder meer mobiliteitshulpmiddelen. Ze zijn meestal verbonden aan een (revalidatie)ziekenhuis. Bij zo'n team ga je als je een meer specifiek mobiliteitshulpmiddel nodig hebt, zoals een elektronische rolstoel of scooter. Je huisarts of verstrekker zal je ernaar doorverwijzen.

In beroep gaan tegen een beslissing

Heb je een brief gekregen van je zorgkas waarin staat dat je geen tegemoetkoming krijgt voor je mobiliteitshulpmiddel, of voor een ander mobiliteitshulpmiddel dan je gehoopt had? Je kan tegen die beslissing eventueel in beroep gaan. Dat doe je bij de arbeidsrechtsbank.